Tjugonde

Vi hjälper dig med ergonomin på hemarbetsplatsen
Tyvärr ser våra naprapater en ökning av patienter med onda nackar och ryggar. I vår webbenkät “Ta tempen på hemarbetsplatsen” har det även framkommit att många medarbetare inte är nöjda med arbetsmiljön och ergonomin i hemmet. Tänk på att arbetsgivaransvaret är detsamma även om dina medarbetare arbetar hemifrån.

– Många patienter berättar att de arbetat hemifrån i snart två månader och att de har svårt att få till en bra arbetsställning hemma, säger Annika Ljungberg, ergonom och naprapat på Tjugonde.

– Det är viktigt att arbeta förebyggande med hemarbetsmiljön för att minska risken för skador och hitta en lösning som fungerar långsiktigt, avslutar Annika.

Därför har vi tagit fram en ny tjänst – “Digital genomgång av arbetsplatsen hemma”. Läs mer här.

Vill du veta mer
Kontakta Annika Ljungberg, ergonom och naprapat.

 

Ta tempen på hemarbetsplatsen

Många chefer har hört av sig till oss och uttryckt att det är svårt att säkerställa en god arbetsmiljö när medarbetarna arbetar hemifrån.
Vad är arbetsgivarens ansvar? Enkelt uttryckt, Arbetsmiljölagen gäller och ni behöver göra en riskbedömning för att ta reda på hur ni som arbetsgivare hanterar frågor om distansarbete, kommunikation, kunskaper och oro.

Detta rör frågor som t ex arbetsutrustning, belysning och ergonomi. Omfattningen på åtgärder som arbetsgivaren behöver vidta beror på hur ofta och hur länge arbetet utförs. Vid hemarbete finns också en risk för upplevelse av isolering och det är därför viktigt att underlätta kommunikationen mellan medarbetare och chef.

Vi har tagit fram en enkel webbenkät med 12 frågor, för våra medlemsföretag. Ni kan använda den som en del av ert systematiska arbetsmiljöarbete, men kanske framförallt för att se hur era medarbetare mår efter att de har arbetat hemma några veckor?
Frågorna tar ca 5 minuter att besvara och vi sammanställer sedan svaren till er på organisationsnivå.

Läs mer och beställ Tjugondes webbenkät här.
Tips till dig som leder på distans
Att leda medarbetare på distans upplevs som svårt av många chefer. All erfarenhet och forskning visar på att kommunikation är en stor utmaning följt av minskad produktivitet, tekniska problem och oro över säkerhet.
Några tips på vad du kan göra för att stärka ditt ledarskap:

Information är A och O
När du leder på distans är det viktigt att kommunicera tydligt och regelbundet med dina medarbetare. Se till att inkludera medarbetarna i planeringen och ge dem löpande de uppdateringar de behöver för att få en övergripande bild av var ni befinner er och var ni ska.
Ha tydliga mål
Det är lätt att fastna i krisens utmaningar här och nu, men som chef måste du hjälpa medarbetarna att lyfta blicken till de mål som ska uppnås för gruppen, för månaden, kvartalet och året. Styr mot målen. Kommunicera vilka förväntningar du har på dina medarbetares arbetsinsats och på vilket sätt du kommer att stötta dem.
Håll löpande kontakt med dina medarbetare
Ta aktivt kontakt med dina medarbetare under dagen. Bestäm tider för avstämning både i grupp och individuellt, gärna med videolänk så att ni kan se varandras kroppsspråk och ansiktsuttryck. Uppmuntra även dina medarbetare att hålla kontakten med varandra.
En virtuell klapp på axeln
Kom ihåg att ge dina medarbetare beröm även om ni inte befinner er på samma plats. Sätt upp påminnelser för dig själv att ge både teamet och individen en virtuell klapp på axeln när de presterat väl. Det får teamet att fortsätta växa och medarbetarna att hålla modet uppe.
Hör av dig om du behöver råd för att skapa effektiva möten på länk, distansledarskap eller stöttning i den digitala förändringsprocessen.
Vill du veta mer
Kontakta Jonna Restin, psykolog.
Tips för att hantera medarbetarnas oro
En stor utmaning för dig som chef just nu är att balansera dina medarbetares oro med experternas olika uttalanden. Om du som chef bjuder in till samtal och lyssnar på dina medarbetare kommer ni tillsammans ur krisen starkare än någonsin.
Några punkter som kan vara bra att ha i åtanke:
Skapa tillit
I tider av kris är det viktigt att medarbetarna känner tillit till dig som chef och de andra kollegorna. Tänk på att föregå med gott exempel och ta dig tid att aktivt lyssna på dina medarbetare.
Undvik falska förhoppningar
Många medarbetare är oroliga över arbetsbrist och permittering, vilket kanske kan trigga en känsla hos dig som chef att säga att allt kommer att lösa sig. Detta är helt naturligt, men inte alltid det bästa att göra i en situation som denna. Du behöver vara tydlig med att det är okej att vara orolig och samtidigt på ett empatiskt sätt förmedla att tiden är osäker.
Oro kan skapa konflikt
Under en arbetsdag kan covid-19 uppta en allt för stor del av samtalstiden. Detta kan skapa samarbetssvårigheter och irritation i gruppen. Ett tips kan vara att begränsa samtalen genom att avsätta en stund åt “covid-19-samtal” en gång om dagen. Uppmuntra gärna dina medarbetare att prata direkt med dig om de är oroliga, istället för att ventilera sin oro i gruppen.
Kommunicera, kommunicera, kommunicera
Det är ett stort ansvar att leda i kris och det bästa du kan göra i kristider är att kommunicera. Ta hjälp av andra chefskollegor, använd ditt nätverk, se till att ni har en samsyn inom organisationen gällande vad och hur ni kommunicerar. Ha gärna en stående mötestid varje dag där du ger en kort lägesrapport.
Om du eller någon av dina medarbetare upplever situationen i samhället som oroande och att det påverkar dig/er negativt finns våra beteendevetare och psykologer tillgängliga för samtal på telefon, länk eller promenad i parken. Tveka inte att höra av dig.
Vi på Tjugonde finns tillgängliga för att prata om oro, både för dig som chef och för dina medarbetare.
Vill du veta mer
Kontakta Fredrik Vroland, socionom.

 

Tips till dig som arbetar hemifrån

Här har vi samlat tips och råd kring vad som är viktigt att tänka på om du arbetar hemifrån. Hur du arbetar effektivt, varierar din arbetsställning med rätt ergonomi och tränar via Skype.

Arbeta effektivt hemifrån

Det är många som uppmanas att arbeta hemifrån i dessa coronatider, men hur gör du egentligen för att upprätthålla effektiviteten? Studier visar att 45 % av det vi gör på en dag går på rutin, vilket betyder att du lätt faller in i ett beteende som du associerar med en speciell miljö. Hemma kanske snarare får dig att tänka på Netflix och stryktvätt, än siffror och administration?

Åtta bra saker att tänka på när du arbetar hemifrån:

  1. Sätt upp en arbetsplats hemma
    Sitt vid ett skrivbord om du har möjlighet till det, köksbordet är annars att föredra framför sängen och den sköna soffan i vardagsrummet. Se till att ha en bra stol och bra ljus.
  1. Förbered dig på en vanlig jobbdag
    Gå upp, duscha, klä på dig och ät frukost i vanlig ordning. Mjukisbyxor och gårdagens hårvax är den största boven för produktivitet.
  1. Gör en plan för dagen
    Stäm av varje dag med din chef och dina kollegor vad som behöver göras och gör en detaljerad tidsplan för dagens arbetsuppgifter.
  1. Kommunicera kontinuerligt
    Kolla mailen löpande under dagen och se till att vara tillgänglig på andra plattformar som din arbetsplats använder. Skriv till dina kollegor i gruppchatten eller prata med varandra på videolänk för att bryta ensamheten och för att upprätthålla teamarbetet.
  1. Minimera distraktioner
    Du känner dig själv bäst, vad fångar lättast din uppmärksamhet när chefen inte har koll? Stäng av alla aviseringar, radera appar och logga ut från streamingkonton.
  1. Planera lunch i förväg
    Det är lätt att glömma bort att äta när du arbetar hemifrån och plötsligt blir du akut hungrig. Se till att ha förberedda matlådor som du snabbt kan värma. Motstå frestelsen att konstant småäta under dagen.
  1. Planera dina pauser
    Paus är viktigt för effektivitet och återhämtning. Se till att ställa dig upp och röra på dig helst varje halvtimme. Arbete och paus glider lätt in i varandra, kom ihåg att ställa klockan även i pausen.
  1. Undvik hushållsarbete under arbetstid
    Bli inte automatiskt ansvarig för hushållssysslor bara för du är den som arbetar hemifrån. Tvätta, städa, stryka och laga mat ska inte göras under arbetstid.

Vill du veta mer
Kontakta Jonna Restin, psykolog.

 

Ergonomi-tips till dig som jobbar hemifrån vid laptopen

Använd ett bord som inte är för högt, om det är för högt sätt dig på en kudde. Variera din arbetsställning genom använda matbordet, stå vid köksön eller någon annanstans, det är bara fantasin som sätter gränser. Koppla gärna in ett separat tangentbord och mus om du har det. Då kan du ställa laptopen på några böcker för att få bättre höjd på bildskärmen och du slipper att böja nacken.

Om du ska läsa något, sätt dig bekvämt i en fåtölj och sätt laptopen på några kuddar så du får en bra höjd på skärmen.

Kom ihåg att kroppen är byggd för rörelse, gör ett kort avbrott från datorn helst varje halvtimme. Ta en kort paus och gå en sväng, hämta ett glas vatten eller en frukt. Kom ihåg lunchpromenaden!

Tips på pausövningar – klicka här

Vill du veta mer
Kontakta Annika Ljungberg, ergonom.

 

 

Ta hand om din hälsa och din träning

Gymmet på Tjugonde håller öppet som vanligt och vi uppmanar alla att vara extra noga med handtvätt både före och efter gymträning. Vi tvättar handtag och redskap regelbundet och vi hjälps som vanligt åt att torka av de redskap vi har använt. Som alltid gäller det att du skall vara frisk för att träna!

Du är välkommen att anlita mig som PT även för utomhusträning.

Vill du hellre anlita mig online finns möjligheten att jag skapar hemträningsprogram till dig eller att vi tränar via Skype eller Facetime.

Möjligheterna att fortsätta ta hand om din hälsa och din träning är många och jag ser fram emot att hjälpa dig!

Vill du veta mer
Kontakta Amanda Rosell, PT.