Tjugonde

Semester i coronatider

Årets sommarsemester blir kanske inte riktigt som vi tänkt oss. Att släppa jobbet kan bli svårare än vanligt, speciellt för dig som har jobbat hemma. Tjugondes psykolog Jonna ger sina bästa tips på hur du återhämtar dig på bästa sätt:

  1. Varva ner i god tid
    Det tar tid för hjärnan att komma in i semesterläge, så försök att ta det lite lugnare under sista jobbveckan. Att jobba stenhårt för att få ”rent bord” innan semestern kommer troligtvis att göra dig mer stressad.
  2. Kom överens om spelreglerna
    En del vill koppla bort mejl och telefon helt. Andra vill ha lite koll, det varierar från person till person. Lyft frågan med chef och kollegor, så att du vet vad som förväntas av dig. Om du behöver jobba, bestäm en speciell tid att gå igenom mejlen.
  3. Stäng ner hemmakontoret
    Om du har arbetat hemma under våren kan det vara extra svårt att skilja mellan jobb och semester. Se till att städa bort allt som påminner om jobbet, som dator och annan kontorsutrustning.
  4. Byt miljö och skapa kontraster
    Både miljöombyte och aktiviteter som bryter rutinerna är bra för återhämtningen. Skriv ner vad du mår bra av och saker som du har längtat efter t ex gå i skogen, bada, läsa en bok, baka, bygga något. Listan kan göras oändlig.
  5. Semestermotion
    Ett av de mest effektiva sätten att minska stress och skapa återhämtning är genom fysisk aktivitet. För de flesta av oss kan det vara skönt med en period av lugnare aktiviteter – promenera, cykla, yoga, simma i havet och vandra.

Vi hoppas på ett härligt sommarväder. Utomhus blir det enklare och tryggare för oss alla att umgås. Även om vi inte kan träffa människor i större grupper så betyder det inte att vi inte kan umgås så länge vi följer rekommendationerna.

Träffa de människor du mår bra av, goda relationer är en bra investering för ökat mentalt välbefinnande!

Vi önskar dig en härlig annorlunda sommar!

Kontakt: Jonna Restin, psykolog.