Ryggskott och nackspärr

Långvarig stress ligger ofta bakom stela nackar, ömmande axlar och bultande huvuden. Ann Weselka, leg. naprapat,  jobbar med olika tekniker så som massage, avslappning och andningsteknik när hon behandlar spänningar kopplade till stress. Men att diskutera regelbunden sömn och motion, att bli medveten om din egen livsstil, är minst lika viktigt.

Det är också viktigt att öva andningen så att du andas med hjälp av magmusklerna och diafragma. Andas du fel får du lätt ont i nacke och axlar. Du kan också få huvudvärk eller till och med yrsel.

– Att ta ett djupt andetag är ett mycket enkelt och bra sätt att slappna av på. Prova!

Att äta och sova regelbundet är också viktiga faktorer för att både förebygga och hålla stressen stången.

– Så länge du har en bra sömn och hinner komma ner i djupsömn varje natt återhämtar du dig, berättar Ann.

Djupsömnen är den viktigaste delen av sömnen för då är vårt immunförsvar aktivt, våra muskler vilar, kroppen reparerar skador, vår tillväxt sker och sist men inte minst – vilar vår hjärna. Vi behöver runt sex till åtta timmars sömn per natt för en ordentlig vila.

Medveten om din egen livsstil och med rätt verktyg står du väl rustad för att hantera stressen.

Naprapaterna

Vi hjälper dig som har stela leder och ömma muskler att må och fungera bättre.

Samarbetspartners > Börja träna > Rehabilitering >
Öppettider

Naprapaterna
Mån - Tors 8.00 – 16.30
Fre 8.00 – 16.00

Kontakt

Tjugonde Naprapaterna
Stortorget 8
211 34 Malmö
040 250 550

Vill du veta mer?
Kontakta oss direkt eller annika@tjugonde.se

Dela +